Kilpailujen näkymätön puurtaja

Tulospalveluvastaava on näkymätön, mutta kilpailujen etenemisen kannalta yksi tärkeimmistä henkilöistä. Hän huolehtii kilpailujen tuloksiin liittyvistä juoksevista asioista ja siitä, että tulokset saadaan näkyviin oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Tulospalveluvastaava vastaa myös siitä, että osallistujaluettelo ja lähtöjärjestys ovat ajan tasalla ja että tulokset näkyvät reaaliaikaisesti Livetiming-palvelussa. Hän vastaa myös ajanottoon ja kisojen tuloksiin liittyvien laitteiden toimivuudesta ja lähettää tulokset jatkokäsittelyyn kisojen jälkeen. Vastuu on suuri ja varsinkin arvokisoissa työhön luodaan painetta myös oman seuran ulkopuolelta. Esimerkiksi Uimaliiton järjestämät kilpailut tuntuvat aina vaativammilta koska siellä on liiton väkeä paikalla katselemassa miten homma toimii. Kuitenkin loppujen lopuksi, niin kauan kuin laitteet toimivat kuten pitääkin, työ on hyvin rutiininomaista. Voisikin melkein sanoa, että pääasiallinen työ tehdään ihmisten kanssa. Haastattelussa Cetuksen tulospalveluvastaavaa, Lauri Aaltonen:

Lauri, olet työskennellyt Cetuksella jo pitkään, mikä on salaisuutesi?

Itse en ole koskaan virallisesti uinut kilpaa, mutta opiskeluaikoina triathlon-harrastuksen kautta tutustuin useaan uimariin. Käytännössä tunnen melkein kaikista pääkaupunkiseudun uimaseuroista ainakin yhden uimarin. Toki vuosien saatossa osa uimareista on lopettanut, mutta on ollut hienoa huomata, että valmentaminen on vetänyt puoleensa useita vanhoja tuttuja. Tämä on helpottanut huomattavasti omaa työtäni tulospalveluvastaavana, mutta myös asennoituminen pitkiin kisapäiviin on täysin erilainen tietäen, että halli on pullollaan vanhoja tuttuja, joita muuten näkisi todella harvoin.

Mitä taitoja tulospalveluvastaavalta vaaditaan?

Monella on mielikuva siitä, että tulospalveluvastaavan on oltava jonkinlainen nörtti tai guru tietokoneiden kanssa. Vaikka yleinen tietokoneen käyttötaito on eduksi, käytännössä tulospalveluvastaavan työ perustuu yksinkertaisiin – rutiininomaisiin – tehtäviin.

Aiemmassa työssäni hallivalvojana opeteltu rimpsu HRAP (Hälytä, rauhoitu ja rauhoita, apuväline, pelasta) toimii myös kilpailuissa kohdattuihin ongelmiin, toki hieman eri sanoilla: informoi, rauhoitu, diagnosoi ja korjaa. Kylmäpäisyys ja rauhallisuus ovat avainasemassa ongelmien selvittämisessä ja yleensä viimeinen oljenkorsi on perinteinen: “Have you tried putting it off and on again?”. On hyvä muistaa, että vaikka mikään ei auttaisi, kisat saadaan aina vietyä loppuun – vaikka manuaalisesti. Tähän ei ole jouduttu turvautumaan kertaakaan oman urani aikana.

Asiakaspalveluhenkisyys ja sosiaalinen luonne luovat hyvän pohjan toimia tulospalveluvastaavan roolissa. Kilpailuissa tulospalveluvastaava on tekemisissä usean eri tahon kanssa: valmentajat, kilpailuorganisaatio, uimareiden vanhemmat, uimarit, uimahallin henkilökunta ja uimakisoja seuraavat henkilöt.

Minkälaisia haasteita olet kohdannut urasi aikana?

Tekniset ongelmat ovat suht yleisiä kisoissa, mutta yleensä ne kasaantuvat kisojen alkuun. Useasti liitäntöjä tarkastaessa (kello, tulospalvelukone, tulostaulu, yms) löytyy aina jokin heikko lenkki. Altailla oleva ajanottolaitteisto taas toimii yleensä juuri niin kuin pitääkin ja vaikka ongelmia tulisikin eteen, paneelit ja napit voidaan vaihtaa helposti kesken kisan.

Aikoinaan jäin yksin vastaamaan kaikista Cetuksen järjestämistä kisoista. Varsinkin arvokisojen kohdalla pitkät päivät ja usean peräkkäisen päivän istuminen kuumassa kopissa verottivat huomattavasti omaa jaksamista. Tämä taas vaikutti omaan keskittymiseen. Yksin tekemisessä on myös se huono puoli, että taukoja ei käytännössä ole, joten juomapullon täyttämiset ym. pienet piipahdukset pois työpisteeltä täytyy suunnitella tarkoin.

Mikään ongelma ei ole kuitenkaan ollut ylitsepääsemätön ja kaikesta on selvitty.

Mikä ajanottamisessa kiehtoo / ärsyttää?

Tähän on vain yksi vastaus: ihmiset. Erilaisia kohtaamisia on juuri niin paljon kuin on ihmisiäkin. Parhaimmat kokemukset olen saanut siitä, kun valmentaja/vanhempi/uimari on tullut naama punaisena huutamaan ongelmasta, ja hetken kuluttua kiitellyt ongelman nopeasta korjaamisesta. 

Muita ajatuksia?

Jos uintikisoissa työskentely herätti enemmän mielenkiintoa, voit kysellä lisää minulta osoitteesta lauri@mysteerio.fi. Tarvitsemme jatkuvasti vapaaehtoisia toimijoita avuksi uintikisoihin tulospalveluun ja toimitsijahommiin. Lisätietoja myös osoitteesta kilpailukoordinaattori@cetus.fi

 

Kuvassa: Laurin työpöytä