Uimahypyt

Uimahyppääminen on esteettinen arvostelulaji, jossa hypätään yksin tai pareittain. Järjestämme uimahyppykursseja niin vasta-alkajille kuin jo vähän kokeneemmillekin hyppääjille.

Uimahyppykurssi 1

Kurssilla harjoitellaan uimahyppyjen perustaitoja. Hyppyjä tehdään 1m ponnahduslaudalta. Lähtötasovaatimus: 50 m yhtäjaksoinen uimataito syvässä altaassa. Lapsen tulee uskaltaa hypätä lähtötelineestä (1m) jalat edellä ja tehdä keräkaato reunalta.

Uimahyppykurssi 2

Kurssilla hiotaan jo opittuja uimahyppytaitoja. Hyppyjä tehdään 1m ja 3m ponnahduslaudalta sekä 3m ja 5m kerroksilta. Lähtötasovaatimus: 50 m yhtäjaksoinen uimataito syvässä altaassa. Suoritettu Uimahyppykurssi 1 tai vastaava uimahyppyjen alkeiskurssi.
 

Mitä on uimahyppääminen?
Uimahypyissä tavoitteena on saada hyppy veteen mahdollisimman suorassa linjassa, vartalo tiukkana sekä niin pienillä roiskeilla kuin mahdollista. Hypyissä kiinnitetään huomiota hypyn lentorataan ja pyörimisnopeuteen, vartalon asentoon ilmalennon aikana sekä veteenmenoon. Hyppääjältä vaaditaan hyvää koordinaatiokykyä, rytmitajua, avaruudellista hahmotuskykyä, voimaa ja nopeutta, rohkeutta ja pitkäjänteisyyttä, luontaisesti hyvät ojennukset sekä tyylikkyyttä esittämisessä.

Suoritustavat

Suoritustapoja uimahypyssä on neljä, ja niitä merkataan seuraavilla kirjaimilla: A = suorin vartaloin B = taittaen C = kerien D = suoritustapa vapaa

Suunnat

Suuntia, joihin uimahyppyjä suoritetaan, on kuusi:

eteenpäin (100)
taaksepäin (200)
ulospäin (300)
sisäänpäin (400)
kierre (500)
käsiltä (600)

Eteenpäin lähtevissä hypyissä kasvot ovat alussa veteen päin ja pyörintä tapahtuu eteenpäin. Taaksepäin lähtevissä hypyissä selkä on altaan suuntaan ja pyörintä tapahtuu taaksepäin. Ulospäin lähtevissä hypyissä lähtösuunta on eteenpäin, mutta pyörintä tapahtuu taaksepäin. Sisäänpäin lähtevissä hypyissä alkuasento on selkä altaaseen päin, mutta pyörintä tapahtuu kuitenkin eteenpäin. Kierrehyppy sisältää vähintään puoli kierrettä. Kierteen voi tehdä kaikkiin hyppysuuntiin. Käsiltä lähteviä hyppyjä suoritetaan vain kerroksilta, ja ne tehdään käsilläseisonnasta. Näytettyään vakaan käsilläseisonnan hyppääjä voi lähteä suorittamaan hyppyä joko eteenpäin, taaksepäin, ulospäin tai kierteeseen.