Aikuisten kurssit

Opi uinnin alkeita

Uimataito on jokaiselle tärkeä kansalaistaito, sekä hyvä ja tehokas kuntoilumuoto. Siten uinnin opettelu kannattaa, eikä missään iässä ole liian myöhäistä. Aikuisten uimakouluissa opetellaan uinnin perustaitoja ja hankitaan varmuutta vedessä oloon. Aikuisten uimakouluun voi osallistua täytettyään 15 vuotta. Leppävaaran ja Keski-Espoon uimahalleissa Aikuisten uimakoulu 1 -kurssi järjestetään terapia-altaassa, jossa veden lämpötila on 30-34 celciusastetta, ja Espoonlahden uimahallissa opetusaltaassa, jossa altaan vesi on 27-29 celciusastetta. Uimakoulu 2- ja 3-kurssien myötä uidaan yhä enemmän isossa altaassa, kunnioittaen ryhmäläisten osaamista ja uskallusta.

Aikuisten uimakoulu 1

Tavoitteena on veden pelon voittaminen, sekä uinnin alkeistaitojen oppiminen. Näitä taitoja ovat kellunta, liuku, sukellus sekä 5 metrin uimataito. Kurssilla edetään rauhallisesti ja osallistujien omassa tahdissa. 

Aikuisten uimakoulu 2

Tavoitteena kurssilla on saavuttaa n. 15 metrin uimataito vatsallaan ja selällään syvässä altaassa muiden perustaitojen lisäksi sekä lisätä vedessäolovarmuutta.

Aikuisten uimakoulu 3

Kurssin tavoitteena on saavuttaa 25 metrin uimataito vatsallaan ja selällään syvässä altaassa niin, että osallistuja voi käydä itsekseenkin uimahallissa turvallisesti ja mukavasti. 

Aikuisten tekniikkakurssit

Aikuisille tarkoitetuilla uinnin tekniikkakursseilla opetellaan eri uintilajien tekniikoiden perusteita ja hiotaan uintitekniikkaa yhä sujuvammaksi. Lisäksi kursseilla harjoitellaan eri uintilajien käännöksiä ja startteja. Voit valita kurssivalikoimastamme pidemmän kurssin, jonka aikana harjoitellaan kaikkia uintityylejä, tai lyhyemmän lajitekniikkakurssin, joka aikana keskitytään vain yhteen uintityyliin. Valitse itsellesi sopiva kurssitaso.

Uinnin tekniikkakurssi 1

Tavoitteena on oppia selkä-, rinta- vapaa- ja perhosuinnin perusteet. Tekniikoiden opettelu aloitetaan perusasioista, kuten oikeasta uintiasennosta.

Uinnin tekniikkakurssi 2

Tavoitteena on selkä-, vapaa-, rinta- ja perhosuinnin tekniikoiden syventäminen sekä niihin liittyvien käännösten ja starttien opettelu.

Vapaauinnin tekniikkakurssi 1

Kurssin aikana opetellaan vapaauinnin tekniikkaa aloittaen perusteista kuten uintiasennosta ja oikeasta hengitystekniikasta. 

Vapaauinnin tekniikkakurssi 2

Kurssilla hiotaan vapaauinnin tekniikkaa ja harjoitellaan käännöstä.

Triathlonuintitekniikkakurssi

Kurssilla harjoitellaan vapaauinnin tekniikkaa triathlonharjoittelun näkökulmasta.

Perhosuinnin tekniikkakurssi

Kurssilla harjoitellaan perhosuinnin tekniikkaa aloittaen perusasioista kuten oikeasta uintiasennosta, potkusta ja rytmistä.

Rintauinnin tekniikkakurssi

Kurssin aikana opetellaan rintauinnin tekniikkaa aloittaen perusteista kuten uintiasennosta ja oikeasta hengitystekniikasta.

Harrasta ja kilpaile

Aikuisen uintiharrastus voi jatkua uintitekniikkakurssien jälkeenkin. Uintia voi harrastaa kuntouintiryhmässä tai Masters-ryhmässä. Kuntouintiryhmä on kerran viikossa kokoontuva ryhmä, jossa hiotaan uintitekniikoita ja käännöksiä sekä harjoitellaan matkauintia ja tehdään erilaisia harjoituksia. Treenin aikana uintimatkaa kertyy noin 1000 – 2000 m. Mastersit treenaavat jokaisena arki-iltana ja harjoituksiin voi osallistua 1-5 iltana viikossa riippuen omasta kiinnostuksesta. 

Kuntouintiryhmä

Ryhmä sopii sinulle, jos tavoitteesi on uintiharrastuksen ylläpitäminen sekä oman kunnon kehittäminen. Osallistuaksesi sinun tulee hallita eri uintitekniikat ja osata uida 200m.

Cetus Masters

Cetuksen Masters-ryhmässä voi harrastaa uintia 1-5 kertaa viikossa. Tavoitteena on saada pysyvä ja täysipainoinen uintiharrastus. Halutessaan Masterseissa voi myös valmentautua ja kilpailla ikäsarjoissa.

Vesiliikunta ja -kuntoilu

Vedessä liikkuminen on terveellistä ja niveliä huoltavaa liikuntaa. Hydrostaattinen paine yhdistettynä vedenvastukseen antaa hellää, mutta tarvittaessa myös raskasta vastusta vedessä liikkujille. Vesiliikuntaa voi suositella turvallisesti lähes jokaiselle - iästä ja kunnosta riippumatta.

Tule mukaan nauttimaan vedessä liikkumisesta. Vesijumppa, vesijuoksu ja hydrobic ovat tehokkaita tunteja jotka sopivat kaikille.

Vesijumppa

Vesijumppa on turvallinen tapa harrastaa liikuntaa ja sopii kaikille. Se on tehokasta ja virkistävää liikuntaa vedessä tasaisella sykkeellä. 

Hydrobic

Hydrobicissa tempo on vesijumppaa kovempi ja tunnilla edetään vaihtelevalla, osittain korkeallakin sykkeellä.

Powerhydrobic

Powerhydrobic on sisarustaan Hydrobicia aavistuksen tehokkaampi ja sykettä nostattavampi tunti, jossa taatusti kunto kohenee.

Kokeile uutta!

Cetuksessa voit tutustua myös muihin altaassa tapahtuviin lajeihin kuin varsinaiseen uintiin. Kehitä taitojasi uusien lajien parissa saaden hauskaa vaihtelua perinteiseen uimiseen.

Life Saver-kurssi aikuisille

Kurssilla harjoitellaan vedestä pelastautumista ja pelastamista. Harjoittelemme vesiturvallisuuteen liittyviä asioita, mm. miten toimia vaaratilanteissa ja miten auttaa veden varaan joutunutta.

 

Aikuisten Merenneitouimakoulu

Merenneitouimakoulussa harjoitellaan merenneidon potkua (eli delfiinipotkua), sukellellaan monipuolisten harjoitusten avulla, ja heittäydytään hetkeksi leikittelemään aalloissa. Merenneitopuvun- ja räpylän avulla uiminen on myös erityisen hyvä keskivartalotreeni!

Aikuisten + Nuorten Uimahyppykurssi

Tämä Uimahyppykurssi on tarkoitettu sekä aikuisille että nuorille (yli 13v.). Kurssilla opetellaan uimahyppyjen perusteita ja tekniikkaa 1 metrin ponnahduslaudalta sekä hyppytornista 3m ja 5m kerroksista.

 

Vapaasukelluskurssit

Vapaasukelluskokeilun ja kurssien (AIDA 2 ja 3 pool) aikana pääset tutustumaan lajiin kokeneen vapaasukeltajan opastuksella turvallisessa uimahalliympäristössä.