Valmennus

Cetuksen taitouinnin valmennuslinjan tavoitteena on kannustaa nuoret lapset monipuolisiksi ja innokkaiksi urheilijoiksi sekä mahdollistaa kansainvälisen huipputason tavoittelu urheilijoille, jotka päättävät jatkaa Cetuksen valmennuslinjan mukaista edustusurheilijan valmennuspolkua aikuisikään saakka. Valmennuslinja tähtää huipputason saavuttamiseen, jolloin urheilijalle mahdollistuu kilpaileminen kansainvälisellä tasolla.
Alle 15-vuotiaiden ryhmissä on tarjolla joukkueita sekä matalamman kynnyksen kilpa(harraste)joukkueissa että tavoitteellisemmissa edustusjoukkueissa. Molemmista joukkueista on mahdollista jatkaa edustusurheilijan polkua, joka tähtää kansallisen, tai jopa kansainvälisen huipputason saavuttamiseen. Nuorten ikäsarjoissa ensisijainen tavoite on löytää jokaiselle nuorelle omaa sitoutumistasoa vastaava harjoitusryhmä.
Yli 15-vuotiailla urheilijoilla on mahdollisuus jatkaa joko edustusurheilijan polkua, tai siirtyä niin kutsuttuihin ”aikuisten” ryhmiin harjoittelemaan. Aikuisten ryhmissä on mahdollisuus jatkaa harjoittelua aktiiviuran jälkeen omien tavoitteiden mukaisesti sekä osallistua kilpailuihin kansallisella tasolla.
Cetus Espoon valmennuslinja perustuu tasovalmennusjärjestelmään, jossa jokaisella tasolle on määritetty omat tehtävänsä. Valmennusjärjestelmän ensimmäinen taso ovat lajikoulut, josta uimarit jatkavat lajikohtaisiin ryhmiin. Taitouinnin lajikouluna toimii taitouintikoulu I, II & III.
Valmennusjärjestelmän tavoitteena on taata jokaiselle uimarille taito- ja tavoitetasonsa mukainen harjoittelupaikka. Taitouinnin valmennusjärjestelmä perustuu kolmeen perustasoon: lapsuus- ja urheilullisuusvaihe (alle 12-vuotiaat), valintavaihe (12–15-vuotiaat) ja huippuvaihe (yli 15-vuotiaat), joille on tarkkaan määritetty pääsykriteerit, toiminnan keskeiset sisällöt ja tavoitteet.
Ryhmissä eteenpäin siirtymiseksi tulee uimarin täyttää ylemmän ryhmän kriteerit sekä kuulua tavoiteikäryhmään. Seuran valmentajat voivat kuitenkin harkinnan mukaisesti täyttää ryhmiä myös yli- tai ali-ikäisillä uimareilla, jos katsotaan, että tämä on tarpeellista yksilöllisen kehittymisen kannalta.